Средновековна архитектура, строителство, градоустройство. Конспект

Примерен конспект за цикъл лекции.

Аудитория: студенти или средношколци старша възраст по архитектура, строителство, градоустройство.

Продължителност на всяка лекция: 90 минути.

Технически изисквания: аудио-визуално оборудване (проектор или голям телевизор с възможност за включване на компютър, озвучаване).

Искате ли вашите студенти или ученици да чуят този курс? Потърсете ни!

1. Краят на античността и началото на средновековието – историческа обосновка. Преглед на градоустройствени и строителните техники на античността: Старото египетско царство; Следното египетско царство; Новото египетско царство; Набатея; Второто иудейско царство; Рим. Основни образци: пирамидите край Гиза; Петра; Вторият Храм в Йерушалайм и Масада; Римският град: от сърцето на империята дълбоката провинция (Рим, Помпей, Арл, Волубилис). 

2. Византийско строителство и архитектура. План на византийската базилика. Военно строителство. Градоустройствени решения. Декоративни техники в ранното християнство. Иконоборчество. Основни образци: крепостните стени на Константинопол; църквата „Св. Ирини“; църквата „Св. София“; малката „Св. София“; Градинската църква край Константинопол; базиликата-цистерна в Константинопол.

3. Архитектура и строителство на балканския полуостров в ранното средновековие. Църквите „Св. София“ и „Св. Георги“ (Ротондата) в Сердика. Отшелническо строителство и изкуство: скалните манастири. Основни образци: църквите и дворците в Плиска и Преслав; подземните градове и скалните манастири на Кападокия. Крепостните стени на Сердика.

4. Ранна ислямско архитектура. План на джамия. Военно строителство. План на емирски/халифски дворец. План на хамам. Отлики между източното и западното мюсюлманско строителство. Основни образци: джамията „Кутубия“ в Маракеш; Джамията на Кордоба; Халифският град край Кордоба; Алкасаба в Гранада. хамамът на Аламбра.

5. Късно ислямско изкуство и архитектура. Инженеринг на околната среда. Символика на водата и райските градини. Приложно изкуство в две и три измерения – геометрия; флора; текст; мукарни. План на медресе. Градско строителство. План на медина. Основни образци: дворецът на Насридите в Аламбра; дворецът в Бахчисарай; медресето на Абу Инания във Фес; медресето на Абу Юсеф в Маракеш; дворецът на Саанидите в Маракеш; крепостта Нарикала край Тбилиси; средновековният Кайро; градоустройството на Саламанка; медината на Фес.

6. Отоманска архитектура. Военно строителство. Религиозно строителство. Гражданско строителство. План на кервансарай. План и функциониране на покрит пазар. Основни образци: крепостите Анадолу хисаръ и Румели хисаръ; крепостта Анадолу Каваъ; крепостните стени на Йерушалайм; редутът на Карс; джамиите „Сюлеймание“ и „Султан Амет“ в Истанбул; дворецът Топкапъ в Истанбул; Покритият пазар (Капалъ чаршъ) и пазарът на подправките в Истанбул; архитектурната еволюцията на Синан.

7. Романска архитектура и строителство в Западна Европа. План на църква. План и функциониране на гарнизонна отбранителна система (фортификация). Основни образци: църквата в Пуенте ла Рейна; абатството в Мон Сен Мишел; катедралата в Сантяго де Компостела; градските стени на Памплона; замъкът Кастел Сант’Елмо в Наполи; замъкът на кръстоносците в Керак; град Каркасон; крепостта Хоезалцбург.

8. Ранно готическо строителство и изкуство. Изменения в строителните техники: стреловидната арка. Ролята на светлината. Развитие на съпътстващи техники и занаяти. План на катедрала. Основни образци: катедралата в Шартр; катедралата в Леон; катедралата в Памплона; папският дворец в Авиньон. 

9. Късно готическо строителство и изкуство. Роля на декорацията и стилът на Изабела Кастилска. Монашеско изкуство. План на манастир. Разлики в естетическото възприятие на северните и южните държави. Основни образци: манастирът „Сан Хуан де лос рейес“ в Толедо; манастирът „Ла картуха“ в Гранада; катедралата в Севия; катедралата в Гранада; катедралата „Св. Стефан“ във Виена; катедралата в Алби; крепостните стени на Алгеро; замъкът на Фуа.

10. Християнското изкуство и архитектура извън православието и католицизма. Религиозно строителство в задкавказието. Религиозното изкуство на аполстолическите църкви. План на арменски и на грузински храм. Особености в строителните техники и декоративните стилове. Взаимодействие с исляма. Протестантско строителство. Основни образци: крепостните стени и цървите на Ани; манастирът Ованаванк край Йереван; църквите на Севанаванк; манастирът Хор Вирапцърквите на Мцхета; катедрата „Сиони“ в Тбилиси;
църквите „Фраумюнстер“ и „Гросмюнстер“ в Цюрих.

11. Краят на средновековието. Религиозно-философски измерения на късното средновековие и начало на хуманизма. Военно строителство. Развитие на градоустройството. Барок. Основни образци: крепостта на Сан Марино; градското строителство в Сан Джиминяно; катедралата „Санта мария дел фиоре“ във Фиренце; дворецът на Филип V в Гранада; Новата катедрала на Саламанка; катедралата на Катаня. 

12. Интеркултурни взаимодействия през средновековието. Проникване на византийското изкуство в Западна Европа преди и след голямата схизма. Влияние на мюсюлманското изкуство върху християнското преди (стилът мосараб) и след Реконкистата (стилът мудехар). Съвместно развитие на различните религиозни общности (конвивенсия). Културен обмен в Близкия Изток и Задкавказието. Основни образци: Палатинският параклис в Палермо; баптисерият „Сан Джовани“ във Фиренце; Дворецът „Алкасар“ в Севия; синагогата на прехода в Толедо; църквите на Ани.

This entry was posted in Профи-дил. Bookmark the permalink.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.